Tuominen: Villa Kokkonen on tärkeä osa kaupungin vetovoimaa

Toimin Sivistyslautakunnan puheenjohtajana silloin, kun Villa Kokkonen arvostettuna kulttuurikohteena päätyi kaupungille. Talo oli päässyt jo huonoon kuntoon ja ilkivaltaakin pelättiin, ellei asiaa ratkaistaisi nopeasti. On upeaa, että taloon löytyivät vuokralaisiksi Elina ja Antti, jotka ovat pyörittäneet aktiivisesti toimintaa, tuoneet taloa tunnetuksi sekä pitäneet kaupungin omaisuudesta hyvää huolta.

Siksi onkin ollut erittäin hämmentävää lukea kaupungin lausuntoja ja suunnitelmia Villa Kokkoseen liittyen.

Kun vielä muistaa sen, miten kaupungin toiminta – tai toimimattomuus – on näivettänyt  vähitellen koko Vanhankylänniemen, kuullostaa tämä vaihtoehtojen puute erityisesti matkailu- ja ravintola-alaa kurjistaneen koronavuoden jälkeen pöyristyttävältä. Täytyy muistaa, että kulttuurikohteen tai vanhan talon pyörittäminen ei ole businesta, vaikka  kulttuurikohteet ovat olleet ennen koronaa uudessa nousussa esim Museokortin kautta.

Olisikin mielenkiintoista ymmärtää, miksi kaupunki tässä tilanteessa kohauttamassa olkiaan taas seuraavalle kohteelle. Taloustilanne on järkyttävä, mutta toisaalta samaan aikaan tulisi kehittää houkuttelevuustekijöitä. Tämä on yksi niistä.

Ainola, Suviranta, Villa Kokkonen. Siinä on melkoinen referenssi jopa kansainvälisille matkailijoille. Ikävä kyllä kaikki kohteet eivät ole auki yleisölle laajasti. Villa Kokkosta on sen sijaan pyöritetty pieteetillä. Lähes läpi vuoden. Kuinka helposti tällaista toimijaa kulttuurikohteisiin saa?

Satu Tuominen, valtuutettu, opetus- ja kasvatuslautakunnan puheenjohtaja, SDP