Taru Salmivuoren ryhmäpuheenvuoro Lehmustien pientalotonteista

Sosialidemokraattisen valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron Lehmustien pientalotonttien kaavamuutoksesta käytti Taru Salmivuori kaupunginvaltuuston kokouksessa 25.4.2022.

Arvoisa puheenjohtaja,
arvoisat valtuutetut,
ja muut kuulolla olijat.

Muutimme Haarajoelle vuonna 2019. Ihastuimme puolisoni kanssa sen siisteyteen, rauhallisuuteen, luonnonläheisyyteen ja hyviin liikenneyhteyksiin, etenkin moottoritien rampin läheisyyteen.

Ensimmäinen reaktioni, kuten myös monen muunkin alueen asukkaan reaktio, oli ensimmäistä kertaa Lehmustien pientalotonteista kuultaessa, että: EIKÄ. Kaunis peltomaisema häviää 32:n uuden talon tieltä – nytkö Järvenpää rakennetaan aivan täyteen ja kaipaamamme väljyys ja luonnonläheisyys katoaa? Täytyykö alkaa harkitsemaan muuttamista muualle?

-Mutta ei suinkaan.

Järjestimme Haarajoen asukasyhdistyksen voimin keskusteluillan, johon pyysimme kaupungin kaavoituspuolelta virkamiehen esittelemään Lehmustien tonttien tilannetta. Esittelijä näytti samoja kaavakuvia, jotka mekin olemme ennen valtuuston kokousta saaneet nähtäväksemme, ja vastasi alueen asukkaita askarruttaneisiin kysymyksiin kaavaan liittyen. Suurimmat kysymykset koskivat aikataulua, tonttijakoa ja työmaaliikenteestä aiheutuvaa meteliä. Muuten kaavaan ja sen suunnitteluun oltiin suht tyytyväisiä ja sille näytettiin vihreää valoa.

Kaava ei kuitenkaan Haarajoen asukkaiden keskuudessa saa täyttä hyväksyntää. 32 pientaloa tarkoittaa myös mitä todennäköisimmin 32-64 henkilöautoa alueen liikenteeseen lisää. Tämä on aspekti, joka on jäänyt vähemmälle katsantokannalle. Toisaalta 32 taloa tarkoittaa karkeasti laskettuna 32-160 asukaslisäystä alueelle (jos lasketaan, että yhteen taloon muuttaa 1-5 henkilöä), millä on positiivisia vaikutuksia esim. alueen yhdistetyn koulun ja päiväkodin jatkuvuudelle.

Järvenpäähän kaavoitetaan pientalotontteja melko harvoin, eikä kaikkia Haarajoen tyhjiä peltoja olla (ainakaan näillä näkymin ja onneksi) rakentamassa täyteen. SDP:n valtuustoryhmä näkee positiivisena asumisen monipuolisuudesta huolehtimisen Järvenpäässä. Julkisuudessa on paljon keskusteltu siitä, kuinka Järvenpäähän kaavoitetaan vain pieniä kerrostaloja. No, nyt meille on kaavoitettu lisää yksityishenkilöille suunnattuja pientalotontteja, joista meillä tällä hetkellä onkin pulaa. Ehdottomasti kaava on siis tästä näkökulmasta positiivinen askel kohti monipuolista asumista.

Valtuustoryhmämme yhtenä painopisteenä on osallisuus, mikä päätöksenteossa tarkoittaa mm. kaupunkilaisten osallistamista hankkeisiin, niiden suunnitteluun ja asukaslähtöisen näkökulman antamisessa niihin. Olemme tyytyväisiä, että Haarajoen asukkaat ovat päässeet osallistumaan kertomalla omia näkemyksiään kaavasta, sillä heihin tämä vaikuttaa kaikista tiiviimmin. Haarajoen asukkaat toivovat, että kaavan toteutuessa työmaaliikenne ohjataan (kuten suunniteltukin) vain ja ainoastaan Vanhan Lahdentien kautta. Lasten ja nuorten turvallinen liikkuminen tulee taata sekä työmaaliikenteeltä. Lähimpien talojen asuinrauha tulisi taata mahdollisimman hyvin sekä pölyltä että melulta. Nämä siis vielä viimeiset terveiset Haarajoelta, jossa töiden aloittamista odotellaan jo.

Tässä vaiheessa haluankin kiittää paitsi valtuutettuna, myös Haarajoen asukasyhdistyksen puolesta kaupungin kaavapuolta ja niitä henkilöitä, jotka kaavan suunnitteluun ovat osallistuneet. Kiitos – olette tehneet hyvää työtä. Samoin haluan kiittää myös valtuutettu Rita Kostamaa sujuvasta ja esimerkillisestä puolueiden välisestä yhteistyöstä Haarajokea koskevissa asioissa.

SDP:n valtuustoryhmä tukee pohjaesitystä. Kiitos.