Järvenpään demarit: Järvenpäästä niittyjen kaupunki

Tiesittekö, että jopa neljääkymmentä prosenttia pölyttäjistä uhkaa sukupuutto? Meillä on monia tapoja parantaa pölyttäjien elinoloja. Moni järvenpääläinenkin on jättänyt kesäisin suosiolla osan nurmikostaan villiintymään ja antanut luonnon kukkia. Myös hyönteishotellit ovat olleet suosittuja, niin meillä kuin muuallakin Suomessa.

Harmi vain, ettei Järvenpäässä ole juurikaan niittyjä tai ketoja lisäämässä luonnon monimuotoisuutta ja elävöittämässä tiiviisti rakennettua kaupunkiamme. Pörriäiset, perhoset ja muut hyönteiset kuitenkin pyörittävät maailmaa. Ilman niitä luonto köyhtyy. Pölyttäjien ansiosta voimme kerätä metsästä marjasatoa ja puutarhasta hedelmiä. Kahvista ja kaakaostakin voimme kiittää pölyttäjiä. Kyllähän niitä jo tämän vuoksi kannattaa vaalia. Niityt ja kedot ovat yksi tärkeä asia näille pikku ahertajille.

Entäpä jos osa Rantapuiston nurmikoista muuttuisikin niityiksi? Muuttuisiko puisto entistä viihtyisämmäksi ja monipuolisemmaksi kun puistossa lentelisi entistä enemmän erilaisia ötököitä kukkaloiston keskellä. Löytyisikö Järvenpäästä vielä lisää paikkoja, joita voitaisiin hyödyntää niittyinä asukkaiden iloksi.

Järvenpään demareiden kuntavaaliehdokkaat ja valtuustoryhmä ovat pohtineet keskuudessaan näitä asioita. Tulemme yhteisten keskusteluidemme pohjalta tekemään valtuustoaloitteen kauden viimeiseen valtuustoon. Aloitteen tavoitteena on niittyjen lisääminen Järvenpäässä.

”Jos mehiläinen katoaisi maan pinnalta, ihmiskunnalla olisi jäljellä enää neljä vuotta elinaikaa” Albert Einstein.

Järvenpään demareiden kuntavaaliehdokkaat
Järvenpään sosialidemokraatien valtuustoryhmä