Anne Uotinen: Kaupunkikehitysjohtajan valinnasta

Kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaassa 27.3.

Järvenpään kaupunki hakee parhaillaan palvelukseensa kaupunkikehitysjohtajaa, joka on kaupungin tärkeimpiä virkoja.  Viran hakuaika päättyy huhtikuun alussa. Laajaan palvelualueeseen kuuluvat asumisen, elinvoiman, maankäytön ja kaavoituksen, kaupunkitekniikan sekä liikenteen suunnittelu- ja kehittämistehtävät sekä Järvenpään Veden liikelaitos.

Olen usein kysynyt itseltäni, millainen tulevaisuuden kaupunki meille on syntynyt asetelmasta, jossa rakentamisen asiantuntijuus on ulkoistettu?  Vastaus on: kallis kaupunki.

Pitkässä juoksussa olemme saaneet huomata, että tämän järjestelyn hyötyjät näyttäisivät olleen konsultit ja muut rakentamisen alan ammattilaiset, kuten Pekka Hipin (KU 22.3.) kirjoituksesta oli luettavissa.

Kaupunkimme taloudellinen tilanne on ollut jo vuosia surkea. Menneisyydelle emme voi enää mitään, mutta tulevaisuuteen voimme vaikuttaa. Isoa laivaa on hankala saada kääntymään ketterästi. Laiva kyllä kääntyy, mikäli näin haluamme. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että kaupunkimme tiukka taloudellinen tilantenne tulee vaatimaan meiltä kaikilta vielä pitkään kuminauhahermoja.

Asian ympärillä käydyn keskustelun jälkeen jäin kuitenkin vielä miettimään, että onkohan kaupunkikehitysjohtajan rekrytointiprosessissa muistettu tarpeeksi painottaa aiemmin mainittujen palvelualueeseen kuuluvien tehtävien edellyttämää asiantuntijuutta ? Ei pelkästään johtajuutta, vaan teknisen puolen neuvottelu- ja ammattitaitoa.

On tärkeää, että kaupunkiimme valittujen johtajien arjen työn keskiössä on asiakaslähtöisyys ja tuloksellisuus, sillä meitä kaupunkilaisia varten johtajat palkataan. Tuloksellisuus syntyy näyttöjen kautta, tällä hetkellä tuntuu, että alueen ydintoimintojen tuloksellisuudesta on paljon erilaisia näkemyksiä.

Anne Uotinen, ehdolla kuntavaaleissa (sd.)

Järvenpää