Satu Tuomisen ryhmäpuheenvuoro kaupungin investointiohjelmasta 4.3. valtuustossa.

Etusivu,Kirjoituksia

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut!

Olemme tänään viimein päättämässä Järvenpään kaupungin investointiohjelmasta vuosille 2024–2033. Investointiohjelma on perinteisesti hyväksytty valtuustossa jo päättyvän vuoden marraskuussa, joten olemme tänään poikkeuksellisessa tilanteessa. Miten tähän on tultu ja miksi valtuusto päättää asiasta vasta tänään? 

Viime syksynä kaupunginjohtaja toi päätöksentekoon Järvenpään kaupungin talousarvion, taloussuunnitelman ja investointiohjelman. Investointiohjelmaa ja talouskokonaisuutta oli valmisteltu yhdessä hyväksymämme kaupunkistrategian tavoitteet huomioiden, samalla vastaten kaupungin talouden ajankohtaisiin haasteisiin.

Kaupunginjohtaja esitti jo aiemmin hyväksyttyjen miljoonasopeutusten lisäksi tarkkaan perattua investointiohjelmaa ja lisäksi maltillista 0,19 prosenttiyksikön veronkorotusta. Tämä tasapainoinen, kaikkia työkaluja talouden työkalupakista hyödyntävä, lähestymistapa ei valitettavasti kelvannut valtuuston enemmistölle. Valtuusto päättikin, että pienen veronkorotuksen sijaan investointiohjelmaa karsitaan 40 miljoonalla eurolla. Valtuusto päätti investointiohjelman karsinnasta tietämättä, mihin karsinta kohdistuisi.

Siksi olemme nyt päättämässä 40 miljoonan euron investointikarsinnasta tulevaan investointiohjelmaamme.

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä epäili jo syksyllä 40 miljoonan investointikarsinnan toteutettavuutta. Muistutimme, että investointiohjelmaa oli jo virkavalmistelussa tarkasteltu kriittisesti. Muistutimme myös siitä, että suurin osa kaupunkimme investoinneista on välttämättömiä – ne tulee toteuttaa enemmin tai myöhemmin. Korostimme myös investointiohjelman perustuvan yhdessä hyväksytylle kaupunkistrategialle.

Valtuustoryhmien neuvottelukunnan ennakkokeskusteluiden perusteella tiedämme jo, että 40 miljoonan investointikarsinta jää saavuttamatta. Emme tule tänään hyväksymään sen tasoista investointikarsintaa, mitä valtuusto syksyllä edellytti. Sosialidemokraattiselle valtuustoryhmälle tämä ei ole pettymys eikä yllätys. Osasimme jo syksyllä odottaa, että investointiohjelmastamme ei 40 miljoonan euron karsintaa löydy ilman, että samalla pelataan vaarallista uhkapeliä kaupungin kiinteistöjen kunnolla ja toiminnallisuudella asukkaille.

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä on valmis hyväksymään niiden investointien myöhentämisen, joiden kohdalla kiinteistöjen kunto mahdollistaa myöhennyksen. Peräänkuulutamme kuitenkin kiinteistöjen kunnon tiivistä seurantaa. Jos kuntokartoituksissa tilojen kunto osoittautuu nyt tiedettyä heikommaksi, tulee investoinnit toteuttaa alkuperäisessä aikataulussa. Investointikarsinta ei siten ole mikään avoin valtakirja.

Emme kuitenkaan voi hyväksyä kahden välttämättömän kouluinvestoinnin siirtämistä. Vastustamme Järvenpään Yhteiskoulun toisen vaiheen myöhentämistä ja Mankalan koulun peruskorjauksen lykkäämistä.

Järvenpään Yhteiskoulun eli JYKin urakka on jatkunut kohta kolmen valtuustokauden ajan. Hankkeen pitkittyminen on vaikuttanut lukuisiin kaupunkimme lapsiin ja heidän perheisiinsä, puhumattakaan koulun henkilökunnan arjesta. Nyt ei ole aika lisätä yhtään enempää epävarmuutta Järvenpään Yhteiskoulun tilanteen ympärillä. Terveet, turvalliset ja toiminnalliset tilat tarvitaan alkuperäisessä aikataulussa. Siksi emme ryhmänä kannata myöskään kokoomuksen ehdotusta, jossa JYKin kokonaisuus palautettaisiin valmisteluun. Emme halua pitkittää yhtään enää uusien tilojen toteuttamista, mihin palautusehdotus johtaisi väistämättä.

Palautus ei takaa sitä, että JYKin toteuttamiseen löydettäisiin yhtään sen halvempaa vaihtoehtoa, mitä nyt on väläytelty. Olemme saaneet kuulla Kansakoulunkadun suojellun rakennuksen korjattavuuden vaikeuskertoimesta, mikä nostaa ymmärrettävästi kustannuksia. Kannatusta ei taida sillekään löytyä, että tämä kulttuurihistoriallisesti ja paikallishistoriallisesti arvokas rakennus jätettäisiin korjaamatta arvoiseensa kuntoon ja käyttötarkoitukseen. Palautukseen sisältyy samanlaista toiveajattelua kuin investointikarsintaan.

Myös JYKin vanhemmat sekä henkilökunta on ottanut asiaan kantaa ja lähestynyt päätöksentekijöitä huolikirjeellä. Annamme paljon arvoa ja ymmärrystä lasten, vanhempien ja henkilökunnan huolille asiassa.

Toinen kouluinvestointi, jonka siirtoa emme hyväksy, on Mankalan peruskorjauksen toteuttaminen nyt aiottua myöhemmin. Mankalan koulun osalta esittelyaineistosta ja vaikutusarvioinneista voi todeta, että peruskorjauksen siirto sisältää merkittäviä riskejä. Olemme huolissamme myös siitä, johtaisiko peruskorjauksen myöhentäminen vain kalliimpiin korjaustöihin, kun kiinteistö päästetään huonoon kuntoon.

Siksi sosialidemokraattinen valtuustoryhmä tukee myöhemmin tänään vihreiden ryhmäpuheenvuorossa esitettäviä, useamman ryhmän yhteisiä, muutosehdotuksia JYKin toisen vaiheen ja Mankalan koulun peruskorjauksen toteuttamisesta alkuperäisessä aikataulussa. Näiden lisäksi teemme kaksi muutosehdotusta.

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä esittää, että keskustan pysäköintihallin toteuttaminen palautetaan investointiohjelmaan alkuperäisen ohjelman mukaisesti. Osuuspankin korttelin kehittäminen on yksi kaupungin kärkihankkeista, mihin myös pysäköintihalli kytkeytyy. Pysäköintihallin on tarkoitus korvata osin OP-korttelin kaavamuutoksen takia keskustasta poistuvia asiointipysäköinnin parkkipaikkoja. Pysäköintitalon on tarkoitus vastata myös Järvenpään keskustaa vaivaaviin pysäköinnin haasteisiin, jotka ovat olleet esillä.

Ilman korvaavia parkkipaikkoja keskustan pysäköinti ohjautuisi luultavasti Prisman parkkihalliin sekä liityntäpysäköintiin. Keskustassa on tällä hetkellä kaksi maksullista parkkihallia. Myös Prismassa on nykyisin aikaraja maksuttomuuden osalta. Todennäköisesti uudestakin hallista tulisi maksullinen, ainakin pitkäaikaisen pysäköinnin osalta. Näin ollen uusi parkkihalli tukisi myös muita alueen pysäköintiratkaisuja. Pysäköintihallin toteuttamatta jättäminen vähentäisi keskustan elinvoimaa ja vetovoimaa etenkin yrityselämän kannalta. Tästä syystä myös Järvenpään Yrittäjät lausuivat pysäköintihallin karsinnasta painavan huolensa Keski-Uusimaassa.

Tämän lisäksi teemme esityksen siitä, että investointiohjelmassa ei karsittaisi infran peruskorjauksen määrärahoista. Korjausinvestointien karsiminen ja siirtäminen on kuin hölmöläisen peiton jatkamista. Nämä välttämättömät investoinnit vähentävät infran korjausvelkaa. Jos investointeja ei tehdä, korjausvelka kasvaa. Kyse ei myöskään ole suurista summista, kun niitä vertaa koko investointiohjelman kokonaisuuteen. Emme halua päästää kaupungin katuja huonoon kuntoon tai tinkiä välttämättömästä katuvalaistuksen uusimisesta.

Sama pätee myös hulevesirakenteisiin. Infran laiminlyönnit tai korjausten siirtämisestä voivat johtaa myös tilanteeseen, josta saimme lukea pari viikkoa sitten uutisista: Espoon ja Vantaan vesi oli juomakelvotonta ja piti keittää. Tämä johtui rikkoontuneesta infrasta. Kallis lasku, eikä tämä haitta kohdistunut vain kotitalouksiin.

Totean sosialidemokraattisen valtuustoryhmän muutosehdotukset:

Muutosehdotus 1: Kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan karsitun investointiohjelman 2024–33 kuitenkin siten, että ohjelmasta ei karsita keskustan pysäköintihallin investointia.

Ja muutosehdotus 2: Kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan karsitun investointiohjelman 2024-33 kuitenkin siten, että ohjelmasta ei karsita infran peruskorjauksen seuraavia investointeja: hulevesirakenteet, asfalttipäällysteiden uusiminen, katuvalaistus, elohopealamppujen vaihto ja valaistuksen saneeraus, kunnallistekniikan suunnittelu.

Kiitos.