Jarmo Mäkinen: Järvenpään paras päiväkoti

Mielipidekirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaassa 8.1.2020.

Aivan mahtavaa, kuinka hyvää palvelua olemmekaan saaneet päiväkodistamme ja kuinka hyvää hoitoa lapsemme ovat saaneet!

Olemme käyttäneet Järvenpääläisen vuoropäiväkodin palveluita kahteen kertaan. Ensin viiden vuoden ajan ja nyt nuorempien sisarusten kanssa kohta kolmatta vuotta ja ainakin neljä vuotta olisi jäljellä.

Päiväkodeista kirjoitellaan aika ajoin ikäviäkin juttuja. Milloin hoitajien vaihtuvuus on ollut suurta tai hoidon taso ei ole ollut odotetun tasoista. Omalle kohdalle ei ole tällaista sattunut. Toisaalta, harvoinpa positiivisista kokemuksista kirjoitetaan. Mielestäni meidän pitäisi enemmän kirjoittaa hyviä asioita kokemuksistamme ja elämästämme.

Lapsemme ovat olleet tyytyväisiä päiväkodin kasvattajiin ja ovat viihtyneet hyvin. Emme ole kokeneet koskaan kiusaamista päiväkodin lasten kesken. Pahin taitaa olla se, että joku kutsuu toista tyhmäksi. Ei ole kivaa sekään, mutta jos se on pahinta, me selviämme siitä.

Meidät aikuisetkin otetaan aina todella hyvin huomioon. Lasten päivästä muistetaan ja jaksetaan aina kertoa. Lasten kehitystä seurataan tiiviisti ja kasvatus-keskusteluita käydään riittävän useasti.

Päiväkodin johtajakin hoitaa tehtävänsä kiitettävästi. Vaikka häntä ei useasti näekään, huokuu hänen ammattitaitonsa päiväkodin arjen tekemisessä vahvasti.

Emme voi muuta kuin kiittää ja olla onnellisia, että kohdallemme on osunut näin mahtava päiväkoti. Toki tämä on Järvenpään ainoa vuoropäiväkoti, mutta sitä suuremmalla syyllä on tärkeää, että päiväkotiin on löydetty motivoitunut ja osaava henkilökunta.

Päiväkotimme muuttaa tammikuun puolessa välissä uusiin tiloihin JUST:n taakse ja toivommekin, että varhaiskasvatuksen taso ja laatu säilyy ja miksi ei säilyisi, tilat vain paranevat entisestään.

Arvostammeko päiväkotien työntekijöitä tarpeeksi? Mielestäni emme. He tekevät melkeinpä sitä tärkeintä työtä, kaikkein tärkeimpiemme hyväksi, mitä me perheet tarvitsemme. Niinkuin moni muukin työ, varhaiskasvatus koetaan itsestäänselvänä etuoikeutena. Meidän pitäisi olla erittäin kiitollisia, että Suomessa varhaiskasvatus toimii niin hyvin kuin se toimii, ja voimme turvallisin mielin jättää lapsemme hoitoon työpäivämme ajaksi. Mitä jos heitä ei olisi?

Kiitos päiväkoti Pehtoori!

Jarmo Mäkinen, neljän lapsen isä.

Jätä kommentti