Satu Tuomisen ryhmäpuheenvuoro valtuustossa 13.11. investointiohjelmasta

Etusivu,Kirjoituksia

Järvenpään investointiohjelma vuosille 2024–2033 on mittava, sitä ei kiistä kukaan. On kuitenkin väärin väittää, etteikö investointiohjelmaa olisi jo valmisteluvaiheessa tarkasteltu kriittisesti. Karsintaakin on tehty ja ohjelmaa on myös tarkasteltu ajassa.

Yksi keskeinen periaate ohjelman laadinnassa on ollut, että investoimatta jättäminen tai investointien siirtäminen ei aiheuta lisäkustannuksia tai tulomenetyksiä tulevina vuosina. Investointiohjelman sisältö ja taso on siis huolellisen valmistelun tulosta.

Kaupunginhallituksen enemmistö ei kuitenkaan pitäytynyt kaupunginjohtajan tekemässä esityksessä investointiohjelmaksi. Kaupunginhallituksen enemmistö päätti kokoomuksen ja perussuomalaisten johdolla ehdottaa valtuustolle 40 miljoonan karsintaa investointiohjelmaan vuosille 2024–2027. Tämä karsinta eli investointien tekemättä jättäminen on suuruusluokaltaan mittava. Tämä johtuu siitä, että 49 prosenttia kymmenvuotisen ohjelman investoinneista ajoittuu juuri vuosille 24–27.

Nyt olemme saaneet kuulla, että investointeja voitaisiinkin myös siirtää. Olisikin hyvä saada selvennystä siihen, mitä karsintaa esittäneet ryhmät karsinnalla tarkoittivat? Investointien siirto, kun ei velanottoa vähennä, ainoastaan siirtää velan ottamista.

Olemme tänään kuulleet pari näkemystä siitä, miten investoinneista voidaan leikata niitä siirtämällä, jotta kaupunkimme velkataakka saadaan pienemmäksi.

Voitte olla täysin varmoja, että velkataakan pienentäminen on jokaisen päättäjän huoli. Ihan jokaisen. Mutta se ei valitettavasti ole päättäjän ainoa huoli.

Esityksessä erikoisinta on sen muotoilu. Nyt päätetään karsinnasta, mutta karsinnan sisältö tulee päätettäväksi myöhemmin. Aina aiemmin valtuuston kokouksissa on pitänyt pyrkiä konkretiaan. Tämän päätösehdotuksen osalta jäämme epävarmuuteen.

Hallituksen enemmistön esittämällä investointikarsinnalla pyritään välttämään veronkorotus, joka tulee käsiteltäväksi myöhemmin tässä kokouksessa. Kun nyt sokkona hyväksymme investointikarsinnan, vailla tietoa karsittavista investoinneista, emme voi todella tietää tuottaako karsinta veronkorotusta vastaavan lopputuloksen.

Tuskin, kun katsoo investointiohjelman sisältöä. Moni vuosien 2024–2027 investoinneista kun on välttämätön. Päätämme siis pitkän yhteisen valmistelun ja keskusteluiden jälkeen, että leikattavaa voisi löytyä 40 miljoonaa, mutta voi hyvin olla, ettei löydy. Esimerkiksi palveluverkosta on jo siirretty pois investointi Ainolan kouluun, mutta JYK on siinne jätetty, koska se palvelee samaa aluetta, eteläistä Järvenpäätä.

Mankalan koulu on tulossa käyttöikänsä päähän ja samaa aluetta palveleva Kartanon yläkoulun uudistus on ollut välttämättömien investointien listalla jo pitkään. Nämä kaksi hanketta ovat sidoksissa toisiinsa myös väistötilojen osalta. Uimahallin peruskorjaus lykättiin jo vuosi sitten. Sama on käynyt lukuisille liikuntaan liittyville hankkeille. Myös yritysalueiden rakentaminen on välttämätön, tärkeä investointi.

Investoinnit uusiin yritysalueisiin ovat välttämättömiä, jotta saamme houkuteltua Järvenpäähän lisää yrityksiä. Tulopuolelta meidän ei kannata lyhytnäköisesti leikata.

Ongelma on myös uusien alueiden infrainvestointien karsinnassa. Ne kun on syytä ajoittaa mahdollisimman lähelle kaupantekoa ja rakentamisen aloitusta. Jos lähtökohtaisesti ajattelemme, että rakennamme taas sitten, kun rakentamisen suhdanne käynnistyy, olemme jo auttamatta myöhässä.

Silloin Järvenpään on päästävä mahdollisimman nopeasti kiinni rakentamisen kasvuun. Rakentamisen hinnat siinä vaiheessa ovat myös korkealla, infraa kun on rakennettava muuallekin, mikä nostaa hintoja. Yrittäjille ja työvoimalle on siinä vaiheessa myöskin tilausta.

Ei siis ole lainkaan varmaa, että uusien alueiden infran tekemättä jättäminen juuri tässä hetkessä on suurta viisautta. Voimme joutua myös katumaan tätä ratkaisua.

Näiden tosiasioiden valossa sosialidemokraattiselle valtuustoryhmälle on syntynyt käsitys, että 40 miljoonan euron investointien karsinnassa onkin kyse vain siitä, että hinnalla millä hyvänsä pyritään välttämään veronkorotus. Valitettavasti esityksen heikkous on juuri siinä, että mikään ei takaa sitä, että edes tässä onnistutaan.

Kokousta edeltäneessä keskustelussa meidät, jotka emme ole kannattamassa investointien sokkokarsintaa, on maalattu himoverottajiksi. Ikään kuin haluaisimme rakentaa ylikapasiteettia ja timanttilinnoja. Ja jättää kaikki leikkaukset tekemättä.

Tosiasia on kuitenkin se, että leikkauksia on jo tehty ja tullaan tekemään myös seuraavassa pykälässä käsiteltävässä talousarviossa sekä -suunnitelmassa. Näkemyksemme on, että veronkorotusta ei pidä sulkea pois työkalupakista. Leikkauksia olemme tehneet tälläkin valtuustokaudella joka ikisenä vuonna, mutta veroperusteiden muuttamisesta emme ole syvällisesti keskustelleet kertaakaan.

Vastuullinen talouspolitiikka on aina kokonaisuus: investointien kriittistä tarkastelua, oikeudenmukaisia ja kohtuullisia leikkauksia – ja tarvittaessa myös veronkorotuksia.

Valtuustoryhmämme kannattaa vastuullista, huolelliseen valmisteluun perustuvaa ja kaupungin strategian sisältöön vastaavaa investointiohjelmaa. Haluamme säilyttää Järvenpään kilpailukykyisenä Keski-Uudenmaan houkuttelevana kaupunkina, jossa ihmisen on hyvä kasvaa ja hyvä elää. Se edellyttää myös investoimista terveellisiin ja turvallisiin kouluihin, toimivaan infraan, uusiin alueisiin ja tietysti yritysalueisiin.

Toivon, että voimme valtuustona toimia vastuullisesti ja hyväksyä kaupunginjohtajan alkuperäisen ehdotuksen investointiohjelmaksi. Siksi sosialidemokraattinen valtuustoryhmä esittää, että päätösehdotuksen kohta kaksi poistetaan. Tämä tarkoittaa käytännössä paluuta takaisin kaupunginjohtajan investointiohjelmaan.