Jarno Hautamäki: Ryhmäpuheenvuoro hallintosäännön muutoksesta rekrytointiprosessissa

Etusivu

Valtuutettumme Jarno Hautamäki piti sosialidemokraattisen valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron valtuuston kokouksessa 21.5.2018 aiheena hallintosäännön muutos rekrytointiprosessissa.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

18 valtuutettuja allekirjoitti kiireellisenä käsiteltävän hallintosäännön muutoksen (Alunperin valtuutetumme Pekka Luukin alulle laittama idea). Meidänkin ryhmästä useampi. Asia on tänään lähetekeskustelussa tulevaa päätöksentekoa varten. Meidän on valittavana kolme eri vaihtoehtoa.

Hallintosääntö on määräävä asiakirja ja sen vuoksi siihen on suhtauduttava suurella vakavuudella. Siksi syksyllä kun alamme uudistamaan hallintosääntöä olisi hyvä että siihen paneuduttaisiin sen painoarvon mukaisesti eli paljon. Ei olisi ollenkaan pahitteeksi vaikka jopa yksittäinen seminaaripäivä tai kaksi käytettäisiin pelkästään hallintösääntöön – se kuitenkin määrää ketkä tekevät päätökset ja missä -eikä ristiriidat säännöissä helpota asiaa.

Sitten näihin vaihtoehtoihin mitä tehdään ja milloin.

Vaihtoehto VO: Ei tehdä mitään – mennään vanhalla hallintosäännöllä. Tämä Ei saanut meillä kannatusta. Poissuljettu vaihtoehto. Muutos tulee ennemmin tai myöhemmin.

Vaihtoehto V1: Asia käsitellään syksyllä hallintosäännön kokonaismuutoksen yhteydessä. Tämä vaihtoehto sai hiukan kannatusta ryhmässämme. Koska hallintösääntöä tullaan joka tapauksessa käsittelemään syksyllä ei asian jättäminen sinne olisi mikään suuri ongelma.

Vaihtoehto V2: tehdään muutos seuraavassa valtuustossa. Mielestämme vaihtoehto on valmisteltu laadukkaasti lyhyestä aikaikkunasta huolimatta. Koimme hyvänä ajatuksen laajennetusta henkilöstöasiainjaostosta asian valmistelun aikana, jolla turvaamme demokraattisen päätöksenteon ja valitun henkilön on helpompi lähteä hoitamaan virkatehtäviään kun päätösprosessi on kunnossa ja kaikki ovat päässeet mukaan ajoissa vaikuttamaan. Tässä vaihtoehdossa valtuusto on koko prosessin alusta loppuun asti päättävä elin eikä sen tarvitse siirtyä missään vaiheessa valmistelevan elimen rooliin. Valintaprosessin pituus toki kasvaa mutta kun otetaan huomioon valittavan virkatehtävän tärkeys kaupungille emme näe sen muodostavan ongelmaa.

Summa summarum. Demareille käy vaihtoehdot V1 ja V2, mutta tällä hetkellä mieluummin V2 – tehdään muutos kesäkuun valtuustossa.  Itse kannatan myös vaihtoehtoa kaksi – tehdään muutos nyt kun siihen on tarve.