Järvenpään demarit aktiivisesti mukana Uudenmaan SDP:n syyspiirikokouksessa

Etusivu

Uudenmaan sosialidemokraattien syyspiirikokous järjestettiin lauantaina 11.11. Lohjalla. Järvenpään demareiden aktiivit Jarno Hautamäki, Emmi Mäkinen, Eemeli Peltonen (Järvenpään työväenyhdistys) ja Hannu Rajala sekä Pertti Tamm (Terijoen työväenyhdistys) olivat aktiivisesti mukana kokouksessa.

Emmi Mäkinen Järvenpäästä piirihallitukseen

Syyspiirikokouksessa valittiin piirin hallitus vuodelle 2018. Järvenpäästä Emmi Mäkinen valittiin varsinaiseksi jäseneksi piirihallitukseen. Hallitukseen valittiin myös Merja Vuori (Espoo), Tuija Linna-Pirinen (Hyvinkää), Sirpa Komonen (Mäntsälä), Pinja Perholehto (Demarinuoret), Marko Heinonen (Nurmijärvi), Lassi Jääskeläinen (Lohja), Jorma Pelkonen (Raasepori), Tiina Vesa (Vantaa) ja Tarmo Parviainen (Vantaa).
Puheenjohtaja Anne Karjalainen (Kerava) ja varapuheenjohtajat Sami Lehtonen (Espoo) ja Markus Hammarström (Porvoo) on valittu vuonna 2016 kaksivuotiskaudelle.

Maakuntauudistus esillä poliittisessa keskustelussa

Poliittisen tilannekatsauksen kokouksessa käytti SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne. Tilannekatsauksen jälkeen käydyssä poliittisessa keskustelussa esiin nousivat erityisesti hallituksen maakunta- ja sote-uudistuksen monet epäkohdat. Kokoukseen puoluevaltuuston jäsenenä osallistunut Eemeli Peltonen toi keskustelussa esille huolensa siitä, että epäreilun vaalipiirijaon seurauksena Vantaa, Espoo ja Helsinki ovat tulevassa maakuntavaltuustossa yliedustettuina Uudenmaan muiden alueiden kustannuksella. Peltonen esitti ratkaisuksi tulevien maakuntavaalien Uudenmaan vaalipiirin jakamista neljään sisäiseen vaalipiiriin, jotta myös Itä-, Länsi- ja Keski-Uusimaa saisivat edustajansa maakuntavaltuustoon. Tämä parantaisi maakuntavaltuuston demokraattisuutta ja edustavuutta suhteessa kansalaisiin.

Piiritoimintaan lisää osallisuutta

Kokouksessa käsiteltiin syyspiirikokoukselle tehdyt aloitteet, joita oli tehty kolme. Järvenpään työväenyhdistyksen liikkeelle laittama aloite Uudenmaan piirin järjestöllisen toiminnan kehittämisestä sai laajasti tukea yli yhdistys- ja aluerajojen. Emmi Mäkinen korosti käydyssä keskustelussa toiminnan kehittämisen tärkeyttä aikaisempaa osallistavammaksi. Piirihallitus sitoutui aloitevastauksessaan toimintansa kehittämiseen nykyisestä.

Julkilausumasta aito julkilausuma

Syyspiirikokouksen loppupuolella käsiteltiin myös kokouksen julkilausuma. Kokous oli tyytymätön julkilausumavaliokunnan esitykseen, joka muistutti enemmän uutista kuin aitoa julkilausumaa. Järvenpään edustajien aktiivisen vaikuttamistyön ansiosta julkilausuma kirjoitettiin perin pohjin uusiksi ja se hyväksyttiin yksimielisesti eteenpäin lähetettäväksi. Julkilausumaan voi tutustua oheisen linkin takaa Uudenmaan sosialidemokraattien kotisivuilta:

Järvenpään demareiden aktiivit kiittävät kaikkia Uudenmaan toimijoita onnistuneesta syyspiirikokouksesta!