Järvenpään kehitys – Järvenpään demarien vaaliohjelmasta

Järvenpään kaupunki on elänyt viime vuosina voimakkaan kasvun aikaa. Odotettavissa on, että kasvu tulee mitä todennäköisimmin myös jatkumaan merkittävänä tulevan valtuustokauden ajan.

Kaupunginvaltuusto on linjannut tavoitteekseen 1,5 prosentin hallitun väestönkasvun, tämä tullaan kuitenkin ylittämään jo vuonna 2017. Nopea väestönkasvu tuo monia hyötyjä, kuten esimerkiksi maanmyyntituottoja ja verotuloja, mutta samalla lisää myös haasteita turvata riittävä palvelutaso kaikille asukkaille.

Järvenpään sosialidemokraatit näkevät kaupungin kasvun mahdollisuutena. Järvenpää on Helsingin seudun kehyskunnista yksi harvoja, jossa väestönkasvu on pysynyt nousujohteisena. Järvenpään sosialidemokraatit kuitenkin edellyttävät, että kaupungin kasvu tulee pitää hallittuna suhteessa palveluihin. Olemme sitoutuneet 1,5 prosenttiyksikön vuotuiseen väestökasvutavoitteeseen, johon tulee mielestämme hallitusti pyrkiä. Väestönkasvu ei ole itsetarkoitus, kuitenkin tavoitetta tulee tarkastella keskimääräisesti pitkällä, yli valtuustokauden meneviltä ajanjaksoilta

Kaupunkikehityslautakunta vastaa alueiden käytön suunnittelusta, kaupungin maaomaisuudesta ja asuntopolitiikasta sekä elinkeino- ja työllisyyspolitiikasta. Lisäksi sen tehtäviin kuuluu kaavoitukseen ja rakennuslupien käsittelyyn liittyvät merkittävät kaupunkikuvalliset asiat.

Kaupunkikehityslautakuntaa voidaankin hyvällä syyllä sanoa kaupungin tärkeimmäksi lautakunnaksi, sillä sen ratkaisuilla on mittavat vaikutukset sekä kaupungin elinvoimaisuuteen että kaupunkilaisten hyvinvointiin. Järvenpään sosialidemokraatit sitoutuvat myös tulevalla valtuustokaudella jatkamaan työtään kaupunkikehityslautakunnassa Järvenpään hallitun kasvun turvaamiseksi.

Järvenpään sosialidemokraattien tavoitteena on aktiivinen kaupunkipolitiikka, josta hyötyvät kaikki kunnan asukkaat.

Yleiskaavaprosessissa päätetään kaupungin kasvun suunnat

Tulevalla valtuustokaudella päätetään uudesta yleiskaavasta koko Järvenpään alueelle. Uudessa yleiskaavassa päätetään eri toimintojen, kuten asutuksen, palvelujen ja työpaikkojen sekä virkistysalueiden sijoittamisesta ja niiden välisten yhteyksien järjestämisestä aina vuoteen 2040 saakka.

Uusi valtuusto on yleiskaavasta päätettäessä paljon vartijana. Käytännössä yleiskaavaprosessissa päästään päättämään siitä, mihin suuntaan ja mille alueille kaupungin kasvu kohdistuu.

Järvenpään sosialidemokraatit pitävät yleiskaavaprosessia tulevan valtuustokauden yhtenä keskeisimmistä päätöksenteon ja vaikuttamisen paikoista. Prosessissa täytyy turvata mahdollisimman laaja kuntalaisten osallistuminen sekä vaikutusmahdollisuudet.